foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
NZOZ MARMED - Przychodnia w Świdniku

Wielu z nas żyje w przekonaniu, że złość jest zła i nie powinno się jej okazywać. A właśnie, że nie! Jeśli tak myślisz zapomnij o tym, ponieważ nie ma złych emocji. Każde ukazujące nam się emocje są istotne nawet i te trudne ponieważ:

  • Strach umożliwia nam reakcje na bodziec, który nam zagraża
  • Smutek skłania nas do refleksji i pokazuje co jest dla nas ważne
  • Złość umożliwia ukazanie naszych granic
  • Zazdrość pokazuje co dla nas jest wartościowe

Jak widać wszystkie emocje czemuś służą. To właśnie one nam wysyłają sygnały, że coś się dzieje i należy coś z tym zrobić, aby uzyskać wewnętrzną równowagę. Często dzieje się tak, że emocje nam towarzyszące podpowiadają nam strategie rozwiązania trudnych sytuacji. Bywa, że pod wpływem złości nasze reakcje są dość impulsywne i zdarza się, że możemy kogoś obrazić, uderzyć, a w niektórych przypadkach nawet wyrządzić sobie krzywdę. Dlatego tak bardzo ważne jest mówić o swoich emocjach, a co najważniejsze radzić sobie z nimi w odpowiedni dla nas sposób. Istnieją różne sposoby i techniki na radzenie sobie ze złością.

A oto kilka z nich:

  1. Zaakceptuj złość – to właśnie ona wysyła Ci sygnały alarmowe, że coś się dzieje. Nie musisz się wstydzić ani udawać, że nic się nie stało. Tym bardziej nie obwiniaj siebie. Masz prawo przeżywać każde emocje. I pamiętaj, że to właśnie od Ciebie zależy, co Ty zrobisz z emocjami, które Ci towarzyszą.
  2. Korzystaj z jogi bądź technik relaksacyjnych, które skupiają się na świadomym uspokajaniu umysłu.
  3. Pobądź ze swoimi emocjami – zastanów się skąd wzięła się złość, w jakim kierunku ją kierujesz czy na zewnątrz, czy do wewnątrz obwiniając siebie. Pomyśl, co tak naprawdę było źródłem twojej złości. Taki wewnętrzny dialog na pewno ułatwi Ci wiele spraw. Jednak pamiętaj, by robić to, kiedy emocje już opadną, wtedy będzie Ci łatwiej zrozumieć i zaakceptować swoją złość.
  4. Słuchaj swojego oddechu – to on pozwoli Ci panować nad sobą. Robiąc kilka wolnych wdechów i wydechów odzyskasz wewnętrzną równowagę.
  5. Mów o swojej złości – nie bój się powiedzieć komuś, że ktoś Cię zdenerwował i poczułeś do niego złość. Komunikowanie swoich uczuć jest dużo lepszym rozwiązaniem niż przykładowa kłótnia z drugą osoba.
  6. Dbaj o swój dobrostan psychiczny – wysypiaj się, bądź najedzony, odpowiednio nawodniony, a zwiększysz swoje szanse na efektywne kontrolowanie i zarządzanie swoimi emocjami.
  7. Kontroluj swoje zdrowie – umów się na wizytę do lekarza i zrób podstawowe badania, ponieważ często zdarza się, że nasza złość jest wynikiem pogarszającego się stanu zdrowia.
  8. Rozmawiaj o emocjach z bliskimi osobami – jeżeli czujesz potrzebę rozmowy z drugą osobą, o tym co się wydarzyło to zrób to. Poproś o wysłuchanie i zrozumienie. Taka rozmowa powinna sprawić, że Twoje emocje znajdą ujście, a Ty poczujesz się lepiej.
  9. Unikaj używek –sprawiają one, że jest Ci ciężej kontrolować emocje.
  10. Znajdź sposoby bądź aktywności, które ułatwią pozbyć się złości.

Praca nad swoimi emocjami może okazać się trudna i długa, ale najważniejszy jest fakt, że starasz się zrozumieć swoje emocje i dojść do ich źródła. Podczas pracy nad sobą i swoimi emocjami daj sobie prawo do błędu i czas, który jest bardzo istotny. Pamiętaj, że zawsze możesz prosić o wsparcie najbliższych bądź o poradę specjalisty. Umiejętność kontrolowania złości i zarządzania nią to wyraz troski o samego siebie, ale także i osób znajdujących się w Twoim otoczeniu.

Opracowanie: mgr Magda Kowalska - psycholog 

 

Rejestracja

NZOZ MARMED

ul. Jarzębinowa 4

21-040 Świdnik 


Tel. 81 468 92 51

Tel. 81 751 44 66

Tekst alternatywny

Mammografia

Fundacja